Mărci celebre în conflict: „EL10 la Mano de Dios” vs. „MARADONA”
Împotriva mărcii „EL10 la Mano de Dios” a fost depusă o opoziție la nivelul Uniunii Europene. Opoziția, a avut la bază înregistrarea anterioară a mărcii verbale „MARADONA” la nivelul UE. Conform articolului 33(7) EUTMR, bunurile sau serviciile nu sunt considerate similare doar pe baza clasificării lor conform Clasificării de la Nisa. Aceasta constituie o înțelegere preliminară pentru evaluarea similarității între bunurile și serviciile contestate și cele acoperite de marca anterioară „MARADONA”.
O comparație preliminară relevă faptul că unele bunuri și servicii contestate sunt identice sau similare cu cele acoperite de marca „MARADONA”. De exemplu, „jocuri” din clasa 28 și „servicii de educație, divertisment și sport” din clasa 41 sunt enumerate identic în ambele cereri. În plus, „software pentru aplicații informatice care include jocuri” din clasa 9 este similar cu „jocuri” din clasa 28 ale mărcii oponentului, datorită naturii lor complementare, producătorilor comuni, canalelor de distribuție și publicului țintă. Cu toate acestea, anumite bunuri din clasa 11 nu au nicio legătură relevantă cu bunurile și serviciile oponentului și sunt astfel considerate diferite.
Publicul relevant este format din consumatori obișnuiți, care sunt rezonabil informați, atenți și precauți. Gradul de atenție variază în funcție de natura, prețul și condițiile bunurilor și serviciilor, publicul larg manifestând un grad de atenție de la mediu la ridicat, iar clienții având de obicei un grad ridicat de atenție datorită cunoștințelor profesionale specifice.
Marca anterioară „MARADONA” este asociată cu renumitul fotbalist argentinian Diego Maradona. Deși oponentul susține că marca sa are un grad ridicat de distinctivitate datorită reputației, nu au fost prezentate dovezi în acest sens. Marca contestată „EL10 la Mano de Dios” este o marcă figurativă complexă care încorporează cuvintele spaniole „EL 10” (numărul 10) și „la Mano de Dios” (mâna lui Dumnezeu), alături de o reprezentare a unei mâini pe un fundal negru.
Din punct de vedere vizual și auditiv, mărcile diferă în mod semnificativ. Marca „MARADONA” constă dintr-un element verbal unic, în timp ce marca „EL10 la Mano de Dios” este o marcă complexă, fiind formată din mai multe elemente verbale. Aceste diferențe de structură duc la lipsa similarității vizuale și auditive. Conceptual, pentru partea publicului familiarizată cu fotbalul, ambele mărci pot fi asociate cu Diego Maradona, creând un grad de similaritate conceptuală. Totuși, pentru cei neavizați de această asociere, mărcile rămân conceptual diferite.
Aprecierea globală a riscului de confuzie trebuie să ia în considerare toți factorii relevanți, inclusiv recunoașterea mărcii anterioare, asocierea care poate fi făcută cu marca înregistrată și gradul de similaritate între mărci și bunurile sau serviciile pe care le desemnează. Bunurile și serviciile au fost considerate ca fiind identice și vizează publicul larg și clienții business, cu un grad de atenție care poate varia de la mediu la ridicat. Distinctivitatea intrinsecă a mărcii anterioare este considerată normală.
Singura similaritate între mărci rezidă în aspectul conceptual și doar în raport cu o parte a publicului relevant. Deși o parte a publicului ar putea asocia semnele cu aceeași persoană notorie, diferențele vizuale și auditive conduc la o impresie globală diferită. Astfel, chiar presupunând identitatea între bunuri și servicii, nu există un risc de confuzie sau asociere în rândul publicului relevant. În consecință, opoziția pe acest motiv trebuie respinsă.
În ceea ce privește motivul reputației invocat în temeiul articolului 8(5) EUTMR, opoziția nu a fost însoțită de nicio probă referitoare la reputația pretinsă a mărcii anterioare. Oponentului i s-a oferit oportunitatea de a prezenta probe justificative, însă nu a făcut acest lucru în termenul acordat. Prin urmare, opoziția întemeiată pe acest motiv trebuie respinsă ca nefondată.