Marcă refuzată la înregistrare la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) pentru lipsa caracterului distinctiv: ”Smart PRO”
”Serviciile pentru care a fost formulată o obiecție (clasele 35 și 37) aparțin unui sector de piață foarte specializat. Consumatorul vorbitor de limba engleză (atât consumatorii generali, cât şi un profesionist din domeniul auto și/sau din industria petrolieră, ar înțelege semnul ca având următoarea semnificație: (servicii) profesionale inteligente. […]
Ambele cuvinte „Smart” și „Pro” sunt termeni de bază ai limbii engleze, utilizați pe scară largă pe piață, în special în scopuri publicitare. Astfel, vor fi recunoscute nu numai de publicul din statele membre ale Uniunii Europene în care engleza este limbă oficială (Irlanda și Malta), ci si de către publicul profesional relevant, pe întreg teritoriul UE, care trebuie considerat că are cel puțin cunoștințe de bază ale limbii engleze. […]
Cuvântul „SMART” este o indicație laudativă a multor calități pozitive (cum ar fi inteligența, capacitatea de a răspunde inteligent la o situație, îndemânarea, perspicacitatea, etc., sau (pentru o acțiune) executat rapid sau cu dibăcie, etc.), care ca atare se aplică tuturor produselor și serviciilor, inclusiv pentru serviciile solicitate în Clasele 35 și 37. […]
Producătorii de produse sau furnizorii de servicii folosesc în mod obișnuit expresii laudative pentru a-și promova produsele sau serviciile, care conțin cuvinte precum „excelent”, „remarcabil”, care laudă calitatea sau excelența lor. Termenul „SMART” aparține acestei categorii de termeni care pot și sunt adesea folosiți în scopuri
promoționale și laudative, dar nu permit consumatorilor să identifice originea comercială a produselor sau serviciilor revendicate (12/08/2015, R 2631/2014-1, SMART (fig), § 39; 21/01/2011, T-310/08, Executive edition, EU:T:2011:16, § 33). […]
Termenul „SMART” aparține acestei categorii de termeni laudativi generici care sunt utilizați în mod obișnuit și pe scară largă pentru a promova produse și servicii de toate tipurile. Tocmai pentru că sunt folosiți în mod obișnuit în limbajul de zi cu zi, precum și în comerț, acești termeni laudatori generici nu sunt considerați adecvați pentru a identifica originea comercială a serviciilor în cauză și, prin urmare, pentru a îndeplini funcția esențială a unei mărci. Prin urmare, li s-a refuzat în mod constant înregistrarea de către instanța Uniunii Europene ca nedistinctive (13/07/2005, T242/02, TOP, EU:T:2005:284, § 95-97; 21/05/2015, T-203/14, Splendid, EU:T:2015:301, § 37; 23/09/2009, T-396/07, sole, EU:T:2009:353, § 17, 22).
Lipsa caracterului distinctiv al termenului „SMART” a fost recunoscută de numeroase decizii ale camerelor și de jurisprudența instanțelor Uniunii Europene, care au refuzat numeroase mărci constând în sau care conțin acest termen, ca nedistinctiv și/sau descriptiv, pentru diverse tipuri de bunuri sau servicii. […]
Publicul relevant ar percepe marca ca pe un simplu slogan promoțional elogios, a cărui funcție este de a comunica o declarație de servicii pentru clienți, cât și o declarație plină de inspirație sau motivațională. Publicul relevant nu va percepe în semn nicio indicație de origine comercială. Acesta nu va percepe nimic altceva decât o informație promoțională care servește doar la evidențierea unor aspecte pozitive ale serviciilor, și anume că acestea, comparativ cu serviciile similare tradiționale sunt “viitorul” deoarece sunt mai bune, includ și beneficii suplimentare, folosesc tehnologii de ultimă generație, inteligente și profesionale si / sau sunt oferite de profesioniști care au capacitatea de a răspunde inteligent la orice situație, au îndemânare necesară pentru a
executa rapid sau cu dibăcie serviciul respectiv. […]
Deși semnul conține anumite elemente figurative care îi conferă un anumit grad de stilizare, aceste elemente sunt atât de nesemnificative încât nu îi conferă mărcii în ansamblu un caracter distinctiv. Nimic cu privire la modul în care sunt combinate acestea nu permite ca marca să-și îndeplinească funcția esențială în raport cu
servicii pentru care se solicită protecție. […]
Din motivele menţionate anterior şi în temeiul articolului 7 alineatul (1) litera (b) și al articolului 7 alineatul (2) din Regulamentul privind marca Uniunii Europene, cererea de înregistrare a mărcii figurative a Uniunii Europene este respinsă pentru toate serviciile solicitate.”
Sursa: EUIPO Case Law