Ghid pentru accesarea fondurilor europene nerambursabile pentru înregistrarea mărcilor la OSIM, EUIPO sau OMPI, prin programul SME Fund 2024 în perioada 22 ianuarie – 06 decembrie
Fondul pentru IMM-uri oferă sprijin financiar întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) cu sediul în Uniunea Europeană pentru protejarea drepturilor lor de proprietate intelectuală. IMM-urile pot solicita vouchere care vor permite accesul la o rambursare parțială a taxelor plătite, respectiv o rambursarea de 75 % din taxele de depunere a cererilor de înregistrare a mărcilor și/sau a desenelor și modelelor industriale naționale sau UE, a taxelor pentru clasele suplimentare, precum și a taxelor de examinare, de înregistrare, de publicare și de amânare a publicării.
Fondul pentru IMM-uri 2024 dispune de fonduri limitate. Dacă se epuizează fondurile, intervalul de depunere a cererilor va fi închis înainte de data indicată. În cazul în care fondurile se epuizează pentru un anumit voucher, pe site-ul Fondului pentru IMM-uri se va publica o notă informativă, iar cererile pentru voucherul respectiv vor fi blocate.
Toate IMM-urile cu sediul în UE sunt eligibile pentru a depune o cerere de subvenție. Pot depune o cerere în acest sens proprietarii societăților eligibile, precum și consilierii în proprietate industrială autorizați în numele solicitanților. În cazul în care societatea care depune cererea de finanțare prin Fondul pentru IMM-uri recurge la serviciile unui consilier în proprietate industrială autorizat, trebuie să prezinte o „declarație pe propria răspundere”, semnată în mod corespunzător de ambele părți, atunci când completează formularul electronic de cerere. Toate rambursările aferente subvenției sunt acordate direct în contul bancar al IMM-ului indicat în cerere.
Persoanele care desfășoară o activitate comercială independentă sunt eligibile pentru a aplica la Fondul pentru IMM-uri. În acest scop, trebuie să facă dovada implicării lor într-o activitate economică. Această dovadă poate fi sub forma unui certificat oficial eliberat de autoritatea națională competentă, care să demonstreze legătura lor cu activitatea economică în care sunt implicați. Acest document este necesar pentru a dovedi că solicitantul are o legătură economică legitimă cu activitatea pe care o desfășoară.
Pentru a avea dreptul de a solicita o subvenție din partea Fondului pentru IMM-uri, un IMM trebuie să fie angajat într-o activitate economică, indiferent de forma sa juridică. Prin urmare, acesta trebuie să fie implicat într-o formă oarecare de comerț sau de activitate prestată în schimbul unei remunerații sau în interes pecuniar pe o piață. În plus, o întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25 % sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot sunt controlate, direct sau indirect, solidar sau individual, de unul sau mai multe organisme publice.
Dacă ați primit deja o subvenție pentru un anumit tip de activitate din partea Fondului pentru IMM-uri în anii anteriori (în 2023 sau chiar în 2022), aveți în continuare dreptul de a solicita o subvenție din partea Fondului pentru IMM-uri în 2024, indiferent dacă ați inițiat un serviciu sau dacă ați beneficiat deja de rambursare în anii anteriori.
Aceste inițiative sunt independente una de cealaltă. IMM-urile din UE pot depune în fiecare an cereri la Fondul pentru IMM-uri, atâta timp cât respectă condițiile stabilite în cererea de propuneri, chiar dacă la cererile de propuneri anterioare au primit decizii de atribuire sau propunerile au fost respinse. În etapa de depunere a cererilor, beneficiarii trebuie să declare dacă au depus o cerere sau dacă au primit altă finanțare din partea UE în același exercițiu financiar, pentru același tip de activități legate de protecția proprietății intelectuale.
Citiți cu atenție următoarea listă de verificare înainte de a depune cererea la Fondul pentru IMM-uri. Aceasta vă va ajuta să vă asigurați că aveți toate documentele care trebuie incluse atunci când depuneți formularul electronic de cerere:
- Societatea solicitantă trebuie să fie o microîntreprindere, o întreprindere mică sau mijlocie (IMM) cu sediul într-un stat membru al UE.
- În cazul în care cererea pentru Fondul pentru IMM-uri este depusă de un consilier în proprietate industrială autorizat care acționează în numele societății solicitante, trebuie să se prezinte o „declarație pe propria răspundere”, semnată în mod corespunzător de ambele părți, atunci când se completează formularul de cerere pentru Fondul pentru IMM-uri. Acest document trebuie semnat de un membru autorizat al IMM-ului (proprietarul, directorul general, directorul etc.), care conferă reprezentantului extern dreptul de a acționa în numele întreprinderii care depune cererea la Fond.
- Trebuie să dispuneți de datele bancare ale societății, împreună cu un extras de cont emis de bancă în care să apară următoarele detalii: numele și sigla băncii pentru a identifica sursa documentului, numele societății ca titular al contului, numărul IBAN complet cu codul țării și codul BIC/SWIFT.
- Trebuie să aveți certificatul de TVA/TIN al societății, eliberat de autoritatea națională competentă. Codul de identificare fiscală și denumirea întreprinderii înscrise în formularul de cerere pentru Fondul pentru IMM-uri trebuie să fie aceleași cu cele din certificat.
- Nu puteți solicita o subvenție din Fondul pentru IMM-uri dacă ați primit deja finanțare UE pentru aceeași activitate sau pentru o parte a acesteia.
Pentru înregistrarea mărcilor și/sau a desenelor sau modelelor, în vederea protejării lor la nivel național, regional, comunitar și/sau internațional, se poate utiliza un voucher pentru mărci și desene sau modele (maximum 1 000 EUR). Un voucher pentru brevete (maximum 3 500 EUR) poate fi utilizat pentru înregistrarea brevetelor naționale într-un oficiu național pentru proprietate intelectuală al unui stat membru al UE și/sau pentru înregistrarea brevetelor europene depuse la OEB. Pentru înregistrarea soiurilor de plante se poate utiliza un cupon comunitar pentru soiuri de plante (maximum 1 500 EUR) pentru a le proteja în UE.
Mai întâi trebuie să solicitați voucherul corespunzător din Fondul pentru IMM-uri și să așteptați ca EUIPO să dea un răspuns privind rezultatul evaluării și o decizie de subvenție. Sunt eligibile pentru rambursare doar taxele eligibile aferente activităților inițiate după ce decizia de subvenție a fost notificată beneficiarului.
Trebuie să așteptați să primiți o decizie pozitivă de subvenție și voucherul sau voucherele corespunzătoare. Rezultatul evaluării și decizia de subvenție vor fi notificate în mod corespunzător, pe cale electronică, la adresele de e-mail introduse în cererea pentru Fondul pentru IMM-uri.
Fondul pentru IMM-uri dispune de 21,3 milioane EUR: 20 de milioane de euro pentru cuponul 1 și 2 (IP Scan/IP Scan enforcement, mărci, desene și modele), 1,1 milioane de euro pentru cuponul 3 (brevete) și 200 000 de euro pentru cuponul 4 (soiuri de plante comunitare). Subvențiile sunt disponibile în cursul anului 2024 pe baza principiului „primul venit, primul servit”, până la utilizarea tuturor fondurilor disponibile.
Trebuie să identificați locul în care doriți să vindeți, să distribuiți, să exploatați sau să licențiați produsele sau serviciile dumneavoastră. Întreprinderea dumneavoastră este transfrontalieră sau se limitează la o singură regiune sau țară? Vă desfășurați activitatea online? Nu uitați că drepturile de proprietate intelectuală înregistrate sunt limitate teritorial. Aceasta înseamnă că trebuie să vă înregistrați drepturile într-un anumit teritoriu.
Vă puteți înregistra drepturile la nivel național, regional sau la nivelul UE. Vă rugăm să rețineți că puteți alege, de asemenea, să vă înregistrați marca sau desenul/modelul în mai multe state membre. De exemplu, dacă este nevoie să desfășurați activități în două țări, vă puteți înregistra drepturile separat în aceste două țări, prin două proceduri diferite.
Dacă produsul sau serviciul dumneavoastră va fi vândut, distribuit, exploatat sau licențiat în mai multe state membre, puteți lua în considerare posibilitatea de a solicita protecție la nivelul UE, utilizând sistemul EUTM sau de desene sau modele comunitare înregistrate de la EUIPO. În plus, dacă trebuie să desemnați o țară din afara UE, puteți utiliza sistemele de la Madrid sau Haga, disponibile prin intermediul Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (OMPI).
Este foarte important ca denumirea înscrisă în câmpul „Denumirea întreprinderii” din formularul de cerere să fie identică cu denumirea întreprinderii care apare în certificatul TVA/CIF și în extrasul de cont bancar. Vă rugăm să vă asigurați că toate informațiile coincid. Certificatul de TVA/TIN al societății trebuie să fie un document oficial eliberat de autoritatea națională competentă.
Trebuie să indicați numărul IBAN complet aferent contului bancar al întreprinderii dumneavoastră, exact așa cum apare în extrasul de cont al întreprinderii (inclusiv codul de țară). Certificatul bancar trebuie să conțină denumirea băncii și logoul acesteia, pentru a identifica sursa documentului.
În ceea ce privește „declarația pe propria răspundere” pentru reprezentanții externi, aceasta trebuie semnată în mod corespunzător de ambele părți. Acest document trebuie semnat de un membru autorizat al IMM-ului (de exemplu, de către proprietar, directorul general, director), precum și de reprezentantul extern căruia i s-a acordat dreptul de a acționa în numele întreprinderii.
Toate documentele trebuie să fie clar lizibile și să nu fie protejate de parolă. Dacă trebuie să scanați un document fizic, vă rugăm să utilizați un scaner și să îl salvați ca fișier PDF.
Activarea voucherului (voucherelor) este un pas crucial în utilizarea eficientă a subvenției din Fondul pentru IMM-uri și în asigurarea rambursării taxelor eligibile pe care aveți dreptul să le solicitați. Nu uitați că aveți la dispoziție două luni de la data la care ați primit Decizia de finanțare pentru a iniția aceste activități sau pentru a prelungi data de expirare a voucherului, dacă aveți nevoie de mai mult timp. Acest lucru vă asigură că puteți profita la maximum de subvenția acordată prin Fondul pentru IMM-uri. Orice activitate lansată după data de expirare care apare în voucher(uri) nu va fi considerată eligibilă pentru rambursare.
După ce vi s-a acordat un voucher pentru mărci și desene și modele începeți procesul de înregistrare a protecției fie la Oficiul de PI din statul membru al UE, fie la EUIPO sau la OMPI, în funcție de domeniul de protecție pe care îl solicitați.
Odată activat, aveți la dispoziție încă 6 luni pentru a solicita rambursări ulterioare pentru taxele eligibile suportate în timpul procesului de înregistrare. În cazul drepturilor de proprietate intelectuală, cum ar fi mărcile UE și desenele și modelele comunitare înregistrate, pentru care se percep taxe unice, trebuie să depuneți o singură cerere de rambursare.
Nu se face deosebire între cererile acceptate și cererile respinse în ceea ce privește procedura de acordare a subvențiilor. Asigurați-vă că solicitați rambursarea tuturor taxelor eligibile plătite înainte de expirarea voucherului (voucherelor) dumneavoastră.
Termenul pentru efectuarea plăților de către EUIPO este de 30 de zile de la data depunerii cererii de rambursare.
De asemenea, în cazul trimiterii unei cereri de informații suplimentare, EUIPO va suspenda perioada de plată. Suspendarea intră în vigoare la data la care EUIPO trimite notificarea. Perioada rămasă pentru efectuarea plății se reia de la data la care sunt primite informațiile solicitate sau documentele revizuite.
EUIPO va notifica beneficiarul prin e-mail cu privire la faptul că plata a fost efectuată. Termenul de plată se încheie atunci când plata a fost transferată de EUIPO în contul bancar al beneficiarului. Dacă plata este respinsă/returnată de banca de destinație, iar EUIPO trebuie să solicite clarificări și/sau să proceseze din nou plata, această etapă suplimentară nu este inclusă în perioada de plată.
Consilierii noștri în proprietate industrială, autorizați OSIM și membri CNCPIR, vă stau la dispoziție pentru orice informații suplimentare în legătură cu această procedură.