Ce este o marcă și care este procedura de obținere a unui certificat de înregistrare la OSIM, EUIPO sau OMPI?
O marcă poate fi aproape orice semn care poate fi reprezentat grafic și care ajută la identificarea și diferențierea produselor sau serviciilor unei companii față de altele. Aceasta poate include cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene și elemente grafice, cum ar fi logo-uri sau simboluri, litere și cifre folosite într-un mod distinctiv, forme tridimensionale, cum ar fi forma unui produs sau a ambalajului acestuia, culori și combinații de culori care sunt specifice unei mărci, holograme și semnale sonore, precum sunetele sau muzica folosite în reclame, precum și orice combinație a acestor elemente. Este important ca aceste semne să permită consumatorilor să distingă produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi.
Dreptul asupra mărcii este dobândit și protejat prin înregistrarea acesteia la OSIM, EUIPO sau OMPI. OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) este instituția responsabilă cu înregistrarea și protejarea mărcilor în România. La nivel european, înregistrarea se face la EUIPO (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală), iar pentru protecție internațională, înregistrarea se realizează la OMPI (Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale). Înregistrarea unei mărci la una dintre aceste instituții conferă drepturi exclusive asupra utilizării acesteia și protejează marca împotriva utilizării neautorizate de către terți.
Mărcile pot fi refuzate la înregistrare sau pot fi declarate nule dacă sunt înregistrate, pentru următoarele motive absolute. În primul rând, semnele care nu pot constitui o marcă în sensul legii nu sunt acceptate. De asemenea, mărcile lipsite de caracter distinctiv sau cele compuse exclusiv din semne sau indicații uzuale în limbajul curent sau în practicile comerciale loiale și constante pot fi refuzate.
Mărcile care sunt compuse exclusiv din semne sau indicații ce pot desemna specia, calitatea, cantitatea, destinația, valoarea, originea geografică sau timpul fabricării produsului ori prestării serviciului sau alte caracteristici ale acestora, nu sunt acceptate. La fel, mărcile constituite exclusiv din forma produsului, impusă de natura acestuia, necesară obținerii unui rezultat tehnic sau care oferă o valoare substanțială produsului pot fi refuzate.
Mărcile care pot induce publicul în eroare cu privire la originea geografică, calitatea sau natura produsului sau a serviciului sunt refuzate. Dacă mărcile conțin o indicație geografică pentru produse care nu sunt originare din teritoriul indicat și utilizarea acestei indicații poate induce publicul în eroare, ele nu sunt acceptate. Mărcile constituite sau conținând o indicație geografică pentru vinuri sau produse spirtoase care nu sunt originare din locul indicat sunt refuzate.
Mărcile care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri sunt de asemenea refuzate. Imaginea sau numele patronimic al unei persoane cu renume în România, utilizate fără consimțământul acesteia, sunt interzise în mărcile înregistrate. Mărcile care reproduc sau imită steme, drapele, embleme de stat, însemne, sigilii oficiale de control și garanție, blazoane, aparținând țărilor Uniunii Europene, sau mărcile ce reproduc sau imită embleme, sigle, inițiale sau denumiri ale organizațiilor internaționale interguvernamentale fără autorizarea organelor competente, sunt refuzate.
În plus, mărcile ce conțin semne cu înaltă valoare simbolică, în special simboluri religioase, nu sunt acceptate. În final, mărcile ce conțin ecusoane, embleme, blazoane, semne heraldice, altele decât cele avute în vedere de Convenția de la Paris, fără autorizarea organelor competente, sunt refuzate.
Dreptul la marcă aparține solicitantului care a depus primul, conform legii, cererea de înregistrare a mărcii.
Solicitantul trebuie să indice produsele și serviciile pentru care cere protecția mărcii cu suficientă claritate și precizie pentru a permite autorităților competente și operatorilor economici să determine întinderea protecției solicitate. Produsele și serviciile pentru care se solicită înregistrarea unei mărci sunt clasificate conform sistemului de clasificare stabilit de Clasificarea de la Nisa. Acestea sunt grupate pe clase, iar fiecare grup de produse sau servicii este precedat de numărul clasei căreia îi aparține, în ordinea claselor.
Înregistrarea mărcii produce efecte începând de la data depunerii cererii de înregistrare a mărcii la oficiul de proprietate intelectuală corespunzător și este valabilă pentru o perioadă de 10 ani. La cererea titularului, înregistrarea mărcii poate fi reînnoită, de un număr nelimitat de ori, la împlinirea fiecărui termen de 10 ani, cu condiția plății taxei de reînnoire.
După ce marca a fost înregistrată, pe toată perioada cât marca este protejată, titularul acesteia poate cere oficiului de proprietate intelectuală modificarea elementelor mărcii, însă aceste modificări trebuie să fie minore. Aceste modificări nu trebuie să schimbe în mod semnificativ modul în care marca este percepută sau modul în care consumatorii disting produsele sau serviciile. Totuși, lista de produse și servicii pentru care marca este înregistrată poate fi redusă în orice moment, dar nu poate fi extinsă prin aceste modificări.
Drepturile asupra unei mărci pot fi transferate prin diverse modalități legale, cum ar fi cesiunea, licența, fuziunea, prin succesiune, în temeiul unei hotărâri judecătorești sau prin alte metode prevăzute de lege pentru transferul proprietății. De asemenea, executarea silită a debitorului, titular al mărcii, de către creditor este considerată o formă de transfer a drepturilor conform legii.
Înregistrarea unei mărci la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) oferă o protecție limitată la teritoriul național al României. Acest proces permite titularului mărcii să își protejeze drepturile în cadrul pieței interne românești, având posibilitatea să interzică oricărei alte persoane utilizarea neautorizată a mărcii sale în țară.
Înregistrarea unei mărci la EUIPO oferă protecție în toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, ceea ce oferă o protecție extinsă mărcii, asigurând accesul pe una dintre cele mai mari piețe comerciale din lume. Acest lucru înseamnă că titularul mărcii înregistrate poate să desfășoare activități comerciale fără a-și face griji cu privire la utilizarea neautorizată a mărcii sale în oricare dintre statele membre.
De asemenea, înregistrarea mărcii la OMPI (Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale) poate oferi protecție extinsă în diverse state din întreaga lume, în funcție de tratatele internaționale la care țările respective sunt parte. Acest lucru permite titularului mărcii să obțină protecție în multiple jurisdicții internaționale, ceea ce este crucial pentru companiile care doresc să-și extindă prezența și să-și protejeze mărcile pe plan global.
După obținerea certificatului de înregistrare a mărcii la OSIM sau la alte organizații similare, este recomandabil să se monitorizeze cu atenție piața pentru a se identifica și a preveni utilizarea neautorizată a mărcii înregistrate de către alte persoane.
Monitorizarea constantă a mărcilor similare este importantă pentru că va permite demararea unei acțiuni rapide în cazul în care cineva va încerca să folosească o marcă care seamănă prea mult cu marca înregistrată. Aceasta va asigura protecție împotriva creării unei stări de confuzie în rândul consumatorilor și a diluării valorii mărcii pe piață.
Protejarea mărcii după înregistrare presupune și vigilență în privința folosirii corecte a mărcii. Marca trebuie utilizată în forma în care a fost înregistrată pentru a nu exista niciun risc de a pierde drepturile exclusive asupra mărcii.
Colaborarea cu un consilier în proprietate industrială autorizat poate fi de ajutor în monitorizarea pieței și în luarea promptă de măsuri legale în cazul în care este necesară protejarea mărcii împotriva unor acte de utilizare neautorizată. Monitorizarea și protejarea mărcii nu numai că asigură integritate și reputație unei afaceri, dar ajută și la valorificarea investițiilor în dezvoltarea și promovarea mărcii într-un mod eficient și durabil.